چکیده:
مدیریت دانش راهکار نسبتا جدیدی در عصر دانایی و تغییر و تحول است که به عنوان یک راهبرد کاربردی برای کتابخانه و محیط های علمی و اطلاعاتی محسوب می گردد و باعث فراهم سازی خدمات پویا و موثر برای مراجعین کتابخانه می شود. بنابراين، مديريت دانش را ميتوان جزئي از وظايف كليدي كتابخانهها و پيشنيازي براي ايجاد نوآوري در اين مراكز به شمار آورد كه اين امر بر بهبود كيفيت خدمات آنها اثرگذار است. مدیریت دانش مزایای بسیاری برای کتابخانه های دانشگاهی به همراه دارد که از آن جمله می توان به بهبود خدمات، دراختیار داشتن اطلاعات به روز، افزایش کارایی، بهبود اثر بخشی، بهبود تصمیم گیری و افزایش توان پاسخگویی به درخواست مراجعین اشاره نمود. در همین راستا با توجه به اهمیت دانش در دانشگاه ها، در این مقاله پس از بررسی مدیریت دانش و بیان اهمیت و ضرورت پیاده سازی این نظام در کتابخانه های دانشگاهی به کلیه عناصر تاثیر گذار در موفقیت مدیریت دانش پرداخته شده و کاربردهای مدیریت دانش در محیط های دانشگاهی بیان گردیده و در ادامه به عوامل موثر در اجرای موفق مدیریت دانش در کتابخانه های دانشگاهی اشاره شده و در نهایت موانع و مشکلات پیاده سازی و استقرار مدیریت دانش در دانشگاه ها مورد بررسی قرار گرفته و راهکارهایی جهت غلبه بر این موانع ارائه شده است.
واژه هاي كليدي:
کتابخانه های دانشگاهی، مدیریت دانش
اصول و روشهای مطالعه با تأکید بر عوامل مؤثر در ترویج کتاب و کتابخوانی (سليمي باهر ، موسوي)
دانش ,مدیریت ,های ,کتابخانه ,دانشگاهی ,بهبود ,مدیریت دانش ,دانش در ,های دانشگاهی ,کتابخانه های ,برای کتابخانه
درباره این سایت